17.06.2024 |
Lyhytaikapysäköinnin hintoihin muutoksia ja maksuttoman pysäköinnin kokeilu |
Seinäjoen kaupungin kaupunkiympäristölautakunta on kokouksessaan toukokuussa päättänyt kadunvarsipysäköinnin hinnan tarkistamisesta sekä kadunvarsipysäköinnin maksuttoman pysäköinnin kokeilusta lauantaisin. Kokeilu kestää vuoden 2024 loppuun asti. Pysäköinnin hintoja tarkistetaan myös muissa Seipark Oy:n pysäköintitaloissa ... Näytä »Seinäjoen kaupungin kaupunkiympäristölautakunta on kokouksessaan toukokuussa päättänyt kadunvarsipysäköinnin hinnan tarkistamisesta sekä kadunvarsipysäköinnin maksuttoman pysäköinnin kokeilusta lauantaisin. Kokeilu kestää vuoden 2024 loppuun asti. Pysäköinnin hintoja tarkistetaan myös muissa Seipark Oy:n pysäköintitaloissa ja -alueilla.
Ydinkeskustan kadunvarsipysäköinnin tariffi muuttuu 1.7.2024 alkaen
Seinäjoen ydinkeskustan kadunvarsipysäköinnin hintoja on tarkistettu viimeksi vuonna 2012. Hinta on ollut kahdentoista vuoden ajan 1,50 euroa ensimmäisen tunnin osalta ja 2,00 euroa toisesta tunnista alkaen. Seinäjoen kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan päätöksellä ensimmäisenkin tunnin hinta nostetaan 2,00 euroon. Seuraavien tuntien hinta ei muutu. - Kadunvarsipysäköinnin tariffin muutos vastaa viimeisen vuosikymmenen aikana nousseiden pysäköinnin ylläpitokustannusten, sekä sinä aikana valmistuneiden pysäköintitalojen ylläpitokustannusten aiheuttamiin paineisiin. Edelleen kadunvarsipysäköinnin hinta on Seinäjoella alhaisella tasolla muihin kaupunkeihin verrattuna; vain kahdessa kaupungissa 19 suurimman kaupungin joukossa pysäköinnin tuntihinta on alle 2,00 euroa, toteaa Seipark Oy:n toimitusjohtaja Mika Mäntykoski.
Maksuttoman pysäköinnin kokeilu – kadunvarsipysäköinnin lauantait maksuttomia 2024 ajan
Seinäjoen kaupungin kaupunkiympäristölautakunta päätti toukokuun kokouksessaan myös maksuttoman pysäköinnin kokeilusta. Ydinkeskustan maksullisilla kadunvarsipysäköintialueilla pysäköiminen on maksutonta lauantaisin kokeilun ajan, eli vuoden 2024 loppuun asti. Normaalisti pysäköinti on maksullista lauantaisin kello 9-15 välisen ajan. Kokeilun taustalla on valtuustoaloite, jossa toivottiin pysäköinnin maksullisuuteen muutoksia. Viime vuosien aikana sekä koronapandemia että vähittäis-/erikoiskaupan painopisteen siirtyminen Seinäjoen ydinkeskustasta keskustan ulkopuolisille alueille on vaikuttanut keskustassa asioivien määrään. Kokeilun toivotaan vaikuttavan positiivisesti asiointimääriin keskustassa. Maksuttoman pysäköinnin kokeilun päiväksi valikoitui lauantai Seinäjoen Yrittäjiltä sekä keskustan kauppiaita ja muita toimijoita edustavalta City Teamilta saatujen lausuntojen perusteella. Kokeilu saadaan rahoitettua samassa yhteydessä toteutettavan kadunvarsipysäköinnin tariffimuutoksella, jonka toteutusta aikaistettiin. Pysäköinnin hintamuutos olisi muuten toteutettu vuoden 2025 alusta, jolloin Seipark Oy:lle valmistuu uusi pysäköintalo Seinäjoen asemanseudulle.
Lyhytaikapysäköinnin hintojen muutokset Seipark Oy:n pysäköintitaloissa ja -alueilla
Seipark Oy:n pysäköintitaloissa (Toriparkki, P-Torikeskus ja P-Frami) pysäköinnin perushinta on ollut 1,50 euroa tunnilta ja yöpysäköinti 0,50 euroa tunnilta kunnes saavutetaan vuorokausihinta, joka on ollut 9-12 euroa talosta riippuen. Pysäköintitaloissa perustuntihintaa tarkistetaan 2,00 euroon ensimmäisen kolmen tunnin osalta, jonka jälkeen hinta laskee 1,00 euroon tunnilta. Jatkossa lyhyiden pysäköintien hinta on sama kuin kadunvarsipysäköinnissä, mutta pidempi pysäköinti on taloissa kaduvarsipysäköintiä edullisempaa. Yöpysäköinnin ja vuorokausipysäköinnin hinnat pysyvät ennallaan. Seipark Oy:n pysäköintialueilla tariffia tarkistetaan pääosin kuten kadunvarsipysäköinnissä, 0,50 eurolla per tunti. P-Areenan ja P-Juhonkadun alueilla pysäköinnin ensimmäisen ja toisen tunnin hinta tarkistetaan 1,00 eurosta 1,50 euroon. Seuraavien tuntien hinta, 0,50 euroa, pysyy ennallaan. Seinäjoen asemanseudulla junamatkustajia aseman pysäköintitalon rakentamistyön ajan palvelevan P-Luomanrannan tariffi muuttuu 1,50 eurosta 2,00 euroon. Vuorokausihinta pysyy edelleen 7,00 eurossa. Framin D-osan piha-alueen pysäköinnin hinta tarkistuu ensimmäisen tunnin osalta 1,00 eurosta 1,50 euroon. Seuraavien tuntien osalta hinta pysyy 2,00 eurossa tunnilta. Pysäköintihinnat voit tarkistaa Seipark Oy:n verkkosivujen Hinnastosta. Lisätietoja: Mika Mäntykoski, toimitusjohtaja, Seipark Oy, 0400 674 662 Seipark Oy:n asiakaspalvelu, 040 864 3086, asiakaspalvelu@seipark.fi |
|
|
25.04.2024 |
P-FRAMI LIPUKKEETTOMAAN PYSÄKÖINTIIN KESÄKUUSSA |
P-Framissa tehdään ”digiloikka” kun käyttöön otetaan uusi pysäköintijärjestelmä, kotimainen Moovy, ja samalla pysäköintilipukkeet, rfid-kortit ja käteinen maksuvaihtoehtona poistuvat käytöstä. Herkästi vioittuvat ja ympäristöä kuormittavat kertakäyttöiset pysäköintiliput korvautuvat automaattisella rekisteritunnistuksella. P-Framissa ... Näytä »P-Framissa tehdään ”digiloikka” kun käyttöön otetaan uusi pysäköintijärjestelmä, kotimainen Moovy, ja samalla pysäköintilipukkeet, rfid-kortit ja käteinen maksuvaihtoehtona poistuvat käytöstä. Herkästi vioittuvat ja ympäristöä kuormittavat kertakäyttöiset pysäköintiliput korvautuvat automaattisella rekisteritunnistuksella. P-Framissa käteismaksujen osuus on ollut vain noin 2 % kaikista maksuista. Moovy-sovelluksen lisäksi yleisimmät pankki- ja luottokortit säilyvät maksuvaihtoehtona maksupisteellä kuten tähänkin asti. Moovy-pysäköintijärjestelmä otetaan käyttöön kesäkuun alussa ja muutostyöt alkavat toukokuun lopussa.
Moovy-pysäköintisovellus on ollut vuodesta 2019 asti käytössä yhtenä maksuvaihtoehtona Seipark Oy:n keskustan pysäköintitaloissa sekä kadunvarsipysäköinnissä.
MOOVY-JÄRJESTELMÄN MYÖTÄ PYSÄKÖINTITALOJEN KÄYTTÖ TULEE HELPOTTUMAAN MERKITTÄVÄSTI
Pysäköintitaloon sisään ajaessa rekisteritunnistus käynnistää automaattisesti pysäköinnin ja puomi avautuu. Pois lähtiessä pysäköinti käydään maksamassa kuten aiemminkin, nyt vain maksupisteelle syötetään lipukkeen sijaan pysäköidyn auton rekisterinumero. Ulosajaessa puomi avautuu automaattisesti, kun pysäköintimaksu on suoritettu.
KÄYTTÄMÄLLÄ MOOVY-SOVELLUSTA MAKSUPISTEELLÄ EI TARVITSE KÄYDÄ LAINKAAN
Moovy-sovelluksen käyttö on helppoa ja pysäköinti sen jälkeen vielä helpompaa. Sovelluksen käyttöönoton jälkeen pysäköinti käynnistyy automaattisesti, kun ajat sisään ja päättyy kun ajat ulos. Pysäköinti veloittuu käytetyn pysäköintiajan mukaan Moovy-sovellukseen liitetyltä maksukortilta.
P-FRAMIN KUUKAUSISOPIMUKSET
Jatkossa myös sopimusasiakkaat käyttävät P-Framia Moovy-sovelluksen avulla. Sovelluksen käyttöönoton jälkeen puomit avautuvat automaattisesti rekisterintunnistuksen avulla. Yritykset hallinnoivat käyttäjiään itse Moovy-Yritystilillä, jolla yritys voi esimerkiksi lopettaa tai siirtää pysäköintioikeuksia käyttäjältä toiselle. P-Framin tilavuokralaisten kuukausisopimukset myöntää edelleen Into Seinäjoki Oy.
Moovy toimii myös Helsingissä, Tampereella, Espoossa, Vantaalla, Turussa, Kuopiossa, Jyväskylässä, Mikkelissä, Hämeenlinnassa, Lappeenrannassa ja monilla muilla paikkakunnilla niin pysäköintitaloissa kuin kadunvarsipysäköinnin maksutapana. Moovyn on kehittänyt ja sitä ylläpitää tamperelainen Finnpark Oy.
Lisätietoja: Seipark Asiakaspalvelu, asiakaspalvelu@seipark.fi, puh 040 864 3086 |
|
|
08.12.2023 |
Kadunvarsipysäköintilupien hintoja tarkistetaan 1.1.2024 |
Seinäjoen ydinkeskustan kadunvarsipysäköintilupien hintoja tarkistetaan 1.1.2024 indeksitarkastuksella Seinäjoen kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen mukaisesti. Tarkistus perustuu elinkustannusindeksin muutokseen tarkastusvälillä. Uudet pysäköintilupien hinnat 1.1.2024 alkaen Yleinen pysäköintilupa 67,00e / kk, sis alv 24% ... Näytä »Seinäjoen ydinkeskustan kadunvarsipysäköintilupien hintoja tarkistetaan 1.1.2024 indeksitarkastuksella Seinäjoen kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen mukaisesti. Tarkistus perustuu elinkustannusindeksin muutokseen tarkastusvälillä.
Uudet pysäköintilupien hinnat 1.1.2024 alkaen
Yleinen pysäköintilupa 67,00e / kk, sis alv 24% (31.12.2023 asti 65,00e / kk sis alv 24%)
Kohdennettu pysäköintilupa - Torikatu tai Maakunnankatu 33,00e / kk, sis alv 24% (31.12.2023 asti 32,00e / kk).
Vuosiluvan hinta tarkistuu vastaavasti (=11x kuukausihinta).
Lisätietoja Seipark Oy:n Asiakaspalvelusta, asiakaspalvelu@seipark.fi, 040 864 3086. |
|
|
20.12.2019 |
Haemme Kiinteistö-/teknistä päällikköä |
Seipark Oy on Seinäjoen kaupungin tytäryhtiö, jonka tehtävänä on moderneilla pysäköinti- ja toimitilaratkaisuilla edistää Seinäjoen kehittymistä. Seipark rakennuttaa ja operoi pysäköintilaitoksia, -alueita ja Seinäjoen kaupunkikeskustan kadunvarsipysäköintiä. Yhtiön liikevaihto on 2 ... Näytä »Seipark Oy on Seinäjoen kaupungin tytäryhtiö, jonka tehtävänä on moderneilla pysäköinti- ja toimitilaratkaisuilla edistää Seinäjoen kehittymistä. Seipark rakennuttaa ja operoi pysäköintilaitoksia, -alueita ja Seinäjoen kaupunkikeskustan kadunvarsipysäköintiä. Yhtiön liikevaihto on 2 miljoonaa ja tasearvo 21 miljoonaa euroa.
Haemme työsuhteeseen
Kiinteistö-/teknistä päällikköä
Kiinteistö-/teknisenä päällikkönä tulet vastaamaan Seiparkin pysäköintijärjestelmien ylläpidosta, sekä asennus-, korjaus- ja kunnossapitotöiden toteuttamisesta yhdessä huoltohenkilöstön kanssa. Pysäköintikiinteistöjen hallintaan ja ylläpitoon liittyen tehtäviisi kuuluu korjaus- ja kunnossapitotöiden rakennuttamistehtävät, kiinteistöihin liittyvät tavara- ja palveluhankinnat ja niiden kilpailuttaminen johdon kanssa, sopimusten tekemiset sekä toiminnan suunnittelu ja kehittäminen. Vastaat pysäköintijärjestelmien ja kiinteistöjen hoito- ja ylläpitokulujen budjetoinnista yhdessä johdon ja taloushallinnon kanssa sekä budjetin seurannasta. Toimit yhtiön pysäköintijärjestelmien sekä kiinteistön ylläpitoon liittyvien ostopalvelujen yhdyshenkilönä.
Uusissa pysäköintitalohankkeissa osallistut hankkeiden suunnittelun-, aikataulujen ja kustannusten ohjaamiseen sekä rakennusaikana vastaat yhtiön edustajana teknisestä rakennuttamisesta yhdessä rakennuttajakonsultin kanssa, joten kokonaisuuksien hallinta ja kyky reagoida vaihtuviin tilanteisiin kuuluu vahvuuksiisi. Käytät myös sujuvasti tietoteknisiä järjestelmiä.
Edellytämme sinulta soveltuvaa teknistä korkeakoulututkintoa (esim. rakennus- tai sähköinsinööri) sekä jo jonkin verran työkokemusta (3-5 vuottta) vastuullisista kiinteistö- tai rakennusalan tehtävistä. Arvostamme kokemusta esimiestyöstä sekä talousvastuullisista tehtävistä. Olet oma-aloitteinen, yhteistyökykyinen ja asenteeltasi yrittäjämäinen.
Tarjoamme sinulle itsenäisen, mielenkiintoisen ja haasteellisen tehtävän Seinäjoen keskustan kehittämisen näköalapaikalla sekä paikan tiiviissä työyhteisössämme, jossa sinun on mahdollisuus kehittää niin itseäsi kuin työtehtävääsi.
Hakemukset 19.1.2020 mennessä palkkatoivomuksineen sähköpostitse osoitteeseen mika.mantykoski@seipark.fi.
Lisätietoja tehtävästä antaa toimitusjohtaja Mika Mäntykoski, puh. 0400 674 662, mika.mantykoski@seipark.fi |
|
|
03.12.2019 |
Pysäköintilupiin muutoksia 1.1.2020 alkaen |
Keskustan pysäköintilupien hinnat ja ehdot muuttuvat 1.1.2020. Luvan hinnoittelun ja rajoitusten myötä pyritään vapauttamaan autopaikkoja asiointipysäköintiin ja parantamaan keskustan kivijalkaliikkeiden saavutettavuutta sekä ohjaamaan pitkäaikaista, koko päivän kestävää, pysäköintiä pysäköintitaloihin ja ... Näytä »Keskustan pysäköintilupien hinnat ja ehdot muuttuvat 1.1.2020. Luvan hinnoittelun ja rajoitusten myötä pyritään vapauttamaan autopaikkoja asiointipysäköintiin ja parantamaan keskustan kivijalkaliikkeiden saavutettavuutta sekä ohjaamaan pitkäaikaista, koko päivän kestävää, pysäköintiä pysäköintitaloihin ja keskustan reuna-alueille.
Kaikki mainitut hinnat sisältävät alv 24%.
Yleinen pysäköintilupa
- Luvan hinta on 60,00 € / kk (ennen 40€) tai 660,00 € / 12 kk.
- Yleisen pysäköintiluvan kanssa tulee noudattaa liikennemerkein osoitettuja aikarajoituksia kaikkialla, missä pysäköinti on aikarajoitettua.
- Keskuskadulle, Kalevankadulle ja Kauppakadulle (Ruukintie/Valtionkatu-Vapaudentie -välille) asetetaan 4 tunnin maksimipysäköintiaika, joka osoitetaan liikennemerkein. Rajoitus koskee vain kadunvarsipaikkoja, ei esimerkiksi Kauppakadulla sijaitsevia erillisiä pysäköintialueita (ns. Veteraanipuisto, Kauppakatu 18 ja Kauppakatu 2).
Torikadun pysäköintilupa
- Luvan hinta on 30,00 € /kk (ennen 20,00 €), tai 330,00 € / 12 kk.
- Pysäköintiluvan aluetta laajennetaan siten, että sillä voi pysäköidä Torikadulla välillä Koulukatu-Vapaudentie.
Jatkossa molempia pysäköintilupia ostetaan ja käytetään Easypark -mobiilisovelluksella.
Edellä mainittujen muutosten myötä Seipark Oy laskee Toriparkin kuukausipysäköintihinnan toistaiseksi 69 euroon kuukaudessa.
Lue muutoksista tarkemmin täältä. |
|
|
11.10.2019 |
SEINÄJOEN YDINKESKUSTAN PYSÄKÖINTILUPIIN MUUTOKSIA |
Seinäjoen kaupunkiympäristölautakunta käsitteli kokouksessaan 9.10.2019 ydinkeskustan kadunvarsipysäköintiä ja etenkin siihen liittyviä pysäköintilupia. Kokouksessa päätettiin tarkastaa Seiparkilla myynnissä olevan Yleisen pysäköintiluvan hinta 60,00 euroon kuukaudessa sekä asettaa ydinkeskustan vilkkaiten pysäköidyille kaduille, ... Näytä »Seinäjoen kaupunkiympäristölautakunta käsitteli kokouksessaan 9.10.2019 ydinkeskustan kadunvarsipysäköintiä ja etenkin siihen liittyviä pysäköintilupia. Kokouksessa päätettiin tarkastaa Seiparkilla myynnissä olevan Yleisen pysäköintiluvan hinta 60,00 euroon kuukaudessa sekä asettaa ydinkeskustan vilkkaiten pysäköidyille kaduille, Kauppakadulle, Kalevankadulle ja Keskuskadulle neljän tunnin maksimipysäköintiaika, joka koskee myös pysäköintiluvan käyttäjiä. Muutokset astuvat voimaan 1.1.2020.
Luvan hinnoittelun ja rajoitusten myötä pyritään vapauttamaan kadunvarsipysäköinnin autopaikkoja asiointipysäköintiin ja parantamaan keskustan kivijalkaliikkeiden saavutettavuutta sekä ohjaamaan pitkäaikaista, koko päivän kestävää, pysäköintiä pysäköintitaloihin ja keskustan reuna-alueille.
Päätöksen taustalla on ydinkeskustassa toimivilta kivijalkakauppiailta saatu palaute, jonka pohjalta tilannetta on tarkasteltu Keskustorin ympäristön rakentamisen ja sen valmistumisen jälkeisen ajan. Yleisellä pysäköintiluvalla on voinut pysäköidä rajoituksetta missä tahansa ydinkeskustan kadunvarsipaikoilla. Luvan haltija on useimmiten keskustaan jo aamulla saapuva ja koko päivän pysäköivä työssäkävijä, jonka seurauksena ydinkeskustan keskeiset autopaikat täyttyvät koko päivän pysäköintiin siten, että kivijalkaliikkeiden asiointipysäköintiin ei ole jäänyt tilaa. Tämä ongelma on korostunut etenkin vilkkaasti pysäköidyllä Kauppakadulla, Kalevankadulla jossa autopaikkojen määrä on vähäinen sekä Keskuskadulla, jolla toimijoilta on saatu eniten palautetta aiheesta.
Toisena asiana päätöksen taustalla on yleisen pysäköintiluvan alhaisesta hinnasta johtuva vähäinen kuukausisopimusten kysyntä Toriparkissa. Toriparkki on rakennettu Seinäjoen kaupungin strategian mukaisesti mahdollistamaan ydinkeskustan uudisrakentamista sekä kävelypainotteisuuden lisäämistä (Keskustori, Koulukatu) sekä tuomaan samalla autopaikkoja keskeiseen sijaintiin siten, että se palvelee sekä lyhyt- että pitkäaikaista pysäköintiä. Toriparkin lyhytaikapysäköintimäärissä on ylitetty kaikki asetetut tavoitteet ensimmäisen kahden toimintavuoden aikana, mutta kuukausisopimuspysäköinnissä on oltu merkittävästi jäljessä asetettuja tavoitteita.
Yleisen pysäköintiluvan hinta oli 40 euroa kuukaudessa ja se oli määritelty ennen vuotta 2010. Tehdyssä päätöksessä Seinäjoen ydinkeskustan pysäköintiä tarkasteltiin yhtenä kokonaisuutena, joka huomioi myös Seipark Oy:n rakentaman Toriparkin toiminnallisen ja taloudellisen vaikutuksen ydinkeskustan pysäköintiin. Päätöksen myötä ohjataan pidempiaikaista pysäköintiä (kk-luvat ja pidempi lyhytaikainen pysäköinti) pysäköintitaloihin ja hiljaisemmille keskustan reuna-alueille. Edelleen kuitenkin yleisellä luvalla voi pysäköidä neljään tuntiin asti kaikkialla, joten se palvelee myös tilanteessa, jossa se on ostettu tilapäisempää mutta säännöllistä asiointia varten. Osana pysäköinnin kokonaistarkastelua Seipark Oy laskee Toriparkin kuukausipysäköintihinnan 69 euroon.
Kadunvarsipysäköinnin hinnoittelun ja muiden muutosten toteutus on ollut suunnitteilla jo pitkään. Pysäköintiluvan käyttäjien aiheuttamasta parkkipaikkapulasta on saatu palautetta jo kolmen vuoden ajan. Aiemmin on kuitenkin päätetty, että halutaan saada ensin kokemuksia Toriparkin ja etenkin Keskustorin valmistumisen vaikutuksista kulkemiseen ja pysäköintiin keskustassa. - Tämä tarkastelu on nyt tehty ja päätöksenteon perustana on käytännön kokemukset. Nyt päätettiin keskittyä ydinkeskustan toimijoiden saavutettavuuden parantamiseen lisäämällä keskeisten sijaintien lyhytaikapysäköintimahdollisuuksia. Tarjolla on kuitenkin pitkäaikaisempaankin pysäköintiin Toriparkki, P-Torikeskus ja Kauppakadun pysäköintialueet. Toriparkkihan on toki myös nopeaankin asiointiin ylivertainen, se on nopein ja lyhin tie Keskustorille ja sen ympäristöön. Lyhytaikapysäköinninkin hintojen tarkastelulle olisi ollut painetta, mutta juuri nyt haluttiin vain parantaa keskustassa asioimisen edellytyksiä, toteaa Seiparkin toimitusjohtaja Mika Mäntykoski
Toisena lupapysäköintituotteena olevan Torikatu-Itä -pysäköintiluvan hintaa tarkistettiin 30 euroon kuukaudessa. Samalla luvan oikeuttamaa pysäköintialuetta laajennettiin koskemaan koko Torikatua Ruukintieltä Vapaudentielle asti, mukaan lukien Lakeuden puiston pysäköintialue ja Larvalan pysäköintitalo Äspeeärrän kiinteistön takapihalla ja alla.
Oheisessa kuvassa merkittynä punaisella kadunvarsien autopaikat, joita 4 h maksimi kertapysäköintirajoitus koskee.
Kaupunkiympäristölautakunnan päätös pähkinänkuoressa:
- Yleisen pysäköintiluvan hintaa tarkistetaan 40 eurosta 60 euroon kuukaudessa
- Vuodeksi kerralla ostettuna 60 euron alennus (aiemmin alennus oli 80 euroa)
- Yleisen pysäköintiluvan kanssa tulee noudattaa liikennemerkein osoitettuja aikarajoituksia kaikkialla missä pysäköinti on aikarajoitettua.
- Keskuskadulle, Kalevankadulle ja Kauppakadulle (Ruukintie/Valtionkatu-Vapaudentie -välille) asetetaan 4 tunnin maksimipysäköintiaika, joka osoitetaan liikennemerkein. Rajoitus koskee vain kadunvarsipaikkoja, ei esimerkiksi Kauppakadulla sijaitsevia erillisiä pysäköintialueita (ns. Veteraanipuisto, Kauppakatu 18 ja Kauppakatu 2). Lyhytaikapysäköintiin voi ostaa maksimissaan 4 tuntia pysäköintiaikaa. Yleisen pysäköintiluvan kanssa on käytettävä pysäköintikiekkoa. Kaikilla muilla keskustan kaduilla tilanne pysyy entisellään.
- Torikatu Itä -pysäköintiluvan aluetta laajennetaan siten, että sillä voi pysäköidä aiempien alueiden lisäksi Torikadulla myös välillä Koulukatu-Vapaudentie
- Uudistuneen Torikatu-pysäköintiluvan hintaa tarkistetaan 20 eurosta 30 euroon kuukaudessa
- Vuodeksi ostettuna 30 euron alennus (aiemmin alennus oli 40 euroa)
Em muutosten myötä Seipark Oy laskee Toriparkin kuukausipysäköintihinnan toistaiseksi 69 euroon kuukaudessa Muutoksen yhteydessä Seipark tuo käyttöön digitaalisen pysäköintiluvan (mobiilisovelluksella ostettava ja käytettävä). Fyysinen lupa on edelleen saatavilla mikäli asiakkaalla ei ole älypuhelinta tai maksukorttia.
Lisätietoja: Mika Mäntykoski, toimitusjohtaja, Seipark Oy, 0400 674 662
|
|
|
20.03.2019 |
Moovy Seinäjoelle – helppoa ja nopeaa pysäköintiä sekä hallissa että kaduilla |
Suomen sujuvin pysäköintipalvelu Moovy on nyt käytössä Seinäjoella. Kännykällä toimiva Moovy on Seinäjoella ainoa pysäköintisovellus, joka toimii sekä Seiparkin pysäköintihalleissa, Toriparkissa ja P-Torikeskuksessa että kadunvarsipysäköinnissä. Seipark Oy:n toimitusjohtaja Mika ... Näytä »Suomen sujuvin pysäköintipalvelu Moovy on nyt käytössä Seinäjoella. Kännykällä toimiva Moovy on Seinäjoella ainoa pysäköintisovellus, joka toimii sekä Seiparkin pysäköintihalleissa, Toriparkissa ja P-Torikeskuksessa että kadunvarsipysäköinnissä.
Seipark Oy:n toimitusjohtaja Mika Mäntykoski on iloinen Moovy-yhteistyön alkamisesta, sillä Toriparkin asiakkaat ovat kysyneet mobiilisovelluksen perään jo hyvän aikaa.
”Toriparkki avattiin Seinäjoella vuosi sitten, ja eniten asiakaspalautteessa kysytty yksittäinen asia on se, koska halliin saadaan mobiilipalvelu, jolla voi maksaa pysäköinnin”, Mäntykoski kertoo.
Mäntykoski on erityisen tyytyväinen siihen, että Moovyn myötä heillä on nyt käytössään mobiilimaksuvaihtoehto, joka toimii sekä parkkitaloissa että kadunvarressa.
Moovy: helpointa ja sujuvinta mahdollista pysäköintiä
Moovy-palvelua on erittäin helppo käyttää. Älypuhelimeen ladattavaan sovellukseen kirjaudutaan asiakkaaksi puhelinnumerolla. Sovellukseen lisätään vielä auton tai autojen rekisteritunnukset sekä maksukorttitiedot.
Ajettaessa pysäköintitaloon kamera tunnistaa auton rekisterikilven, nostaa puomin automaattisesti ja pysäköinti käynnistyy. Kun auton ajaa ulos, puomi aukeaa taas ilman eri toimenpiteitä ja pysäköinti päättyy. Sovellus näyttää reaaliaikaisesti pysäköintiajan ja veloittaa maksut jälkikäteen antamaltasi maksukortilta. Moovyn myötä asiakkaan ei enää tarvitse tehdä erillisiä maksutoimenpiteitä pysäköinnin yhteydessä.
Katupysäköinnissä Moovy tunnistaa GPS-paikannuksella, mihin pysäköintimaksualueeseen paikka kuuluu. Käyttäjän tulee tarkistaa sijaintinsa ja mahdollisesti siirtää osoitin oikeaan paikkaan. Pysäköinti käynnistyy yhtä nappia painamalla. Sovellus tarjoaa oletusaikaa aiempien pysäköintien perusteella, tai sen voi määritellä itse. Aikaa voi vapaasti pidentää tai lyhentää pysäköinnin aikana. Halutessaan voi myös näppäillä pysäköinnin alkamaan, lähteä asioimaan ja pysäyttää pysäköinnin täsmälleen silloin, kun lähtee liikkeelle.
Unohda liput, laput ja kuitit. Moovy on pysäköintiä niin kuin sen tänä päivänä kuuluu toimia.
Lisätietoja:
Mika Mäntykoski, toimitusjohtaja, Seipark Oy, p. 0400 674 662
Lisätietoja Moovy-sovelluksesta: www.moovy.fi
Lataa Moovy App Storesta tai Google Playsta ja nauti pysäköinnin helppoudesta!
|
|
|
30.05.2018 |
Toriparkin kampanjahinnat jatkuvat Keskustorin rakentamisen aikana – ensimmäinen puoli tuntia ilmaiseksi syksyyn asti |
Seinäjoen Toriparkki avattiin 10.3.2018. Alusta asti Toriparkin pysäköintimäärät ovat ylittäneet kaikki odotukset. Tähän mennessä Toriparkissa on pysäköity keskimäärin 234 kertaa päivässä. Luvussa ei ole huomioitu sunnuntai-päiviä, jotka ovat selkeästi muita ... Näytä »Seinäjoen Toriparkki avattiin 10.3.2018. Alusta asti Toriparkin pysäköintimäärät ovat ylittäneet kaikki odotukset. Tähän mennessä Toriparkissa on pysäköity keskimäärin 234 kertaa päivässä. Luvussa ei ole huomioitu sunnuntai-päiviä, jotka ovat selkeästi muita päiviä hiljaisempia.
Pysäköintimäärät ovat yllättäneet positiivisesti, varsinkin kun Toriparkin kannen päällä ovat Keskustorin rakennustyöt kuumimmillaan. Toisaalta Toriparkki on nyt mahdollistanut pysäköinnin alueella, joka oli autoilta suljettuna liki 1,5 vuotta ja helpottanut siten elämää Keskustorin ympäristössä, vaikka se vielä työmaa-aluetta onkin.
Sen lisäksi, että Toriparkissa on pysäköity runsaasti, on myös sen käytön helppoudesta saatu runsaasti positiivista palautetta. Toriparkin on koettu olevan tilava, valoisa ja helposti ajettava.
Kesä-heinäkuun taitteessa Toriparkkiin valmistuu lisäksi vielä uusi hissi- ja jalankulkuyhteys. Etelä-Pohjanmaan Osuuspankin kanssa yhteistyössä rakennetusta porraskäytävästä pääsee suoraan sekä Keskuskadulle että Osuuspankin tiloihin, hissillä maan alta aina pankin toiseen kerrokseen asti. Tämän jälkeen Toriparkista onkin virallinen jalankulkuyhteys molemmille puolille Keskustorin rakennustyömaata, joka parantaa yhteyksiä eri suuntiin merkittävästi.
Toriparkin runsaista pysäköintimääristä huolimatta monilla on varmasti pysäköinti siellä vielä kokeilematta. Syksyn (1.6. - 30.11.) Toriparkin pysäköinnin ensimmäisen puolen tunnin ilmaisuudella halutaankin rohkaista kaikkia Seinäjoella autoilevia toteamaan sen käytön helppous. Keskustorin välittömässä läheisyydessä toimivien liikkeiden toimintaan ympäristön rakennustyöt ovat vaikuttaneet merkittävästi. Pysäköinnin ilmaisjakson toivotaan myös helpottavan näihin liikkeisiin saapumista.
Lisätietoja:
Seipark Asiakaspalvelu, puh. 040 864 3086, asiakaspalvelu@seipark.fi
Mika Mäntykoski, toimitusjohtaja, puh. 0400 674 662
Toriparkin pysäköinnin hinnat:
0,50e / alkava 20 min.
1,50e / tunti
12,00e / vuorokausi
1.6.-30.11. ensimmäinen ½ tuntia ilmaiseksi!
Näin pysäköit Toriparkissa:
- Aja sisään ja paina puomilaitteella nappia, niin saat pysäköintilipukkeen ja puomi aukeaa
- Pysäköi auto mille tahansa vapaalle autopaikalle ja käy rauhassa asioilla
- Anna palatessa lipuke porraskäytävän maksukassaan ja maksa käytetty pysäköintiaika kortilla tai käteisellä. Maksun jälkeen kassa antaa lipukkeen sinulle takaisin.
- Aja 15 minuutin sisällä ulos Toriparkista. Ulosajaessa puomi aukeaa automaattisesti, jos pysäköinti on maksettu (rekisterinron tunnistus). Jos ei, niin syötä maksettu pysäköintilipuke puomilaitteeseen ja puomi aukeaa.
Vinkki nro 1: Ota pysäköintilipuke mukaasi asioille, niin voit kätevästi palatessa suoraan maksaa pysäköinnin porraskäytävien maksukassoihin.
Vinkki nro 2: Säilytä lipuketta esim. lompakossa, niin se pysyy hyvässä tallessa. Ethän säilytä pysäköintilipuketta matkapuhelintasi vasten. Älypuhelimien akut saattavat vioittaa lipukkeen magneettiraitaa. |
|
|
25.05.2018 |
Sähköauton lataaminen mahdollista nyt kaikissa Seiparkin pysäköintitaloissa |
Keskiviikkona 23.5. avattiin P-Torikeskukseen sähköauton latauspiste, jonka myötä kaikissa Seiparkin operoimissa pysäköintitaloissa on mahdollista ladata sähköautoja. Toriparkissa latauspisteet ovat olleet käytössä jo maaliskuusta asti ja P-Framin latauspiste avattiin 16. toukokuuta. ... Näytä »Keskiviikkona 23.5. avattiin P-Torikeskukseen sähköauton latauspiste, jonka myötä kaikissa Seiparkin operoimissa pysäköintitaloissa on mahdollista ladata sähköautoja. Toriparkissa latauspisteet ovat olleet käytössä jo maaliskuusta asti ja P-Framin latauspiste avattiin 16. toukokuuta. Toistaiseksi lataus on pysäköintitaloissa maksutonta, sillä Seipark haluaa osaltaan olla tukemassa muutosta kohti puhtaampaa liikennettä ja uusiutuvan energian käyttöä. - Täyssähkö- ja hybridi-autojen määrä liikenteessä on lähtenyt selkeästi kasvuun viimeisen vuoden aikana, joten vihdoinkin saimme myös meidän pysäköintitalot varustettua latauspisteillä. Latausmäärät ovat lyhyen kokemuksemme mukaan kuitenkin vielä melko vähäiset, joten voimme tarjota latauksen veloituksettomana lisäpalveluna sähkö- ja hybridi-autoileville asiakkaillemme. Seuraamme mielenkiinnolla latauspisteiden käyttömääriä, ja tietysti määrien huomattavasti lisääntyessä on arvioitava hinnoittelua uudelleen, mutta ainakin toistaiseksi palvelu on täysin maksuton, kertoo Seiparkin toimitusjohtaja Mika Mäntykoski.
Latauspisteet osa Suomen kattavinta Virta-latauspisteverkostoa
Seiparkin pysäköintitalojen latauspisteet ovat osa Virran (Liikennevirta Oy:n) latauspisteverkostoa. Virta on sähköautonlatauspalveluun erikoistunut yhtiö, jonka on perustanut ja omistaa yhdessä suomalaiset sähköyhtiöt. Latauspisteiden käyttö on helpointa, kun rekisteröityy Virran asiakkaaksi, tuolloin latauksen voi käynnistää joko mobiilisovelluksella tai RFID-tunnisteella. Sähkön käyttö, jos se on maksullista, veloitetaan käytön mukaan automaattisesti. Halutessaan voi myös maksaa kertamaksuna luottokortilla.
Voit tutustua ja rekisteröityä Virran latauspalveluun täällä: www.virta.fi
Virran latauspisteverkostoon kartalla voit tutustua täällä: app.virta.global
Toivotamme siis sähkö- ja hybridiautoilijat entistäkin suuremmalla syyllä tervetulleeksi pysäköintitaloihimme!
Lisätietoja:
Seipark Asiakaspalvelu, asiakaspalvelu@seipark.fi, 040 864 3086
Mika Mäntykoski, toimitusjohtaja, Seipark Oy, 0400 674 662
Tiedot Seiparkin pysäköintitalojen latauspisteistä:
Toriparkki
Koulukatu 6, 60100 Seinäjoki
4 latauspistettä
P-Torikeskus
Kauppatori 1-3, 60100 Seinäjoki
2 latauspistettä
P-Frami
Kampusranta 7, 60320 Seinäjoki
2 latauspistettä
Kaikissa latauspisteissä:
- Maksimilatausteho 22kW
- Liitäntä: Type 2 |
|
|
02.03.2018 |
Toriparkki valmistuu – avajaiset 10.3. klo 12.00 |
Hallipysäköinnin Seinäjoella uudelle tasolle nostavan Toriparkin tuntihinta asetettiin kadunvarsipysäköinnin tasolle. Seinäjoen keskustorin alle rakennettu Toriparkki valmistuu. Avajaisia vietetään kaikille avoimen juhlan merkeissä lauantaina 10.3., mistä lähtien Toriparkki on kaikkien ... Näytä »Hallipysäköinnin Seinäjoella uudelle tasolle nostavan Toriparkin tuntihinta asetettiin kadunvarsipysäköinnin tasolle.
Seinäjoen keskustorin alle rakennettu Toriparkki valmistuu. Avajaisia vietetään kaikille avoimen juhlan merkeissä lauantaina 10.3., mistä lähtien Toriparkki on kaikkien kaupunkilaisten käytettävissä. Toriparkin avaa käyttöön Seinäjoen kaupunginjohtaja Jorma Rasinmäki ja Seiparkin hallituksen puheenjohtaja Erkki Honkala. Tutustu koko ohjelmaan täällä: http://meidanseinajoki.fi/
Toriparkki tuo Seinäjoen ydinkeskustaan 235 autopaikkaa ja tuo kaivattua helpotusta keskustan pysäköintitilanteeseen. Toriparkiksi nimetty pysäköintilaitos sijaitsee Keskustorin alla ja sinne ajetaan Koulukadun ja Puskantien risteyksestä. Toriparkin kautta kuljetaan myös Kassakulman asukkaiden omalle paikoitusalueelle sekä myöhemmin valmistuvan Oma Säästöpankin talon pysäköintitilaan, joissa on yhteensä noin sata autopaikkaa. Koko valmistuva Keskustorin alue on suunniteltu uudeksi seinäjokisten kohtaamispaikaksi ja olohuoneeksi.
Katso Toriparkin avajaisten julkistusvideo tästä.
Toriparkki nostaa hallipysäköinnin Seinäjoella uudelle tasolle
Toriparkin suunnittelun lähtökohtana on alusta asti ollut käytön helppous ja mukavuus. Parkkitalon valaistukseen ja väritykseen on panostettu erityisesti. Autopaikat on rakennettu 2,7 metriä leveiksi ja ruutuihin ajamista helpottaa vinopysäköinti eli autopaikat on sijoitettu niihin kääntymistä loiventavassa kulmassa. Toriparkin ajosuunta on sisäänajorampin aluetta lukuun ottamatta yksisuuntainen, joten liikkuminen Toriparkissa on selkeää. Vapaan autopaikan löytymistä edesauttaa opastusjärjestelmä, joka ohjaa pysäköijää talon sisällä.
Seinäjoen kaupunki ja Seipark ovat myös käynnistäneet yhteistyön pysäköinnin opastuksen kehittämiseksi. Ydinkeskustan sisääntuloväylille suunnitellaan opastus yleisessä käytössä oleville pysäköintialueille ja -taloille. Tuleva opastus sisältää ajo-ohjeet myös Toriparkkiin.
Toriparkin pysäköinnin perustaksa on 1,50 euroa tunnilta – kesään asti ovat voimassa kampanjahinnat
Toriparkin pysäköinnin hinnat on asetettu samalle tasolle kuin kadunvarsipysäköinnissä. Tällöin 1,50 euron tuntihintaan auton voi jättää valvottuun ja lämmitettyyn tilaan suojaan sateelta ja paisteelta. Yöaikaan (klo 22-06) pysäköinnin hinta on 0,50 euroa tunnilta. Koko vuorokauden pysäköinti maksaa 12,00 euroa.
Toriparkin valmistumisen kunniaksi ovat voimassa kampanjahinnat kesäkuun alkuun asti: www.seipark.fi. Maaliskuun ajan pysäköinti on kahden ensimmäisen tunnin ajan maksutonta ja seuraavilta tunneilta 0,50 euroa tunnilta. Huhti- ja toukokuun ajan on voimassa tutustumistarjous, pysäköinnin hinta on kaikkina vuorokauden aikana 0,50 euroa tunnilta.
- Toriparkki rakennettiin tukemaan ja mahdollistamaan Seinäjoen ydinkeskustan uudisrakentamista ja uuden Keskustorin toteuttamista. Nyt kun Toriparkki on valmis, haluamme myös edullisella hinnoittelulla ohjata pysäköintiä ja liikennettä kävelypainotteisemmilta kaduilta pysäköintitaloon, sanoo Seipark Oy:n toimitusjohtaja Mika Mäntykoski.
Toriparkkia hallinnoiva pysäköintiyhtiö Seipark Oy on Seinäjoen kaupungin perustama ja kokonaan omistama. Toriparkin kokonaisrakennuskustannuksiksi on muodostumassa noin 12 miljoonaa euroa. Keskustorin pysäköintilaitoksen pääurakoitsijana on toiminut YIT Infra Oy.
Lisätietoja:
Mika Mäntykoski, toimitusjohtaja, Seipark Oy, p. 0400 674 662
|
|
|
05.07.2017 |
Keskustan pysäköintitilanteeseen helpotusta - kauppakadulle uusi pysäköintialue |
Seipark avasi tänään 5.7.2017 Kauppakadulle uuden pysäköintialueen. Noin 60 uutta autopaikkaa syntyi ennen Ruukintien ja Kauppakadun risteystä sijaitsevalle vanhalle "Patruunan" tontille, jonka Torikadun puoleisessa päässä SSR Pohjanmaa on aloittanut uuden ... Näytä »Seipark avasi tänään 5.7.2017 Kauppakadulle uuden pysäköintialueen. Noin 60 uutta autopaikkaa syntyi ennen Ruukintien ja Kauppakadun risteystä sijaitsevalle vanhalle "Patruunan" tontille, jonka Torikadun puoleisessa päässä SSR Pohjanmaa on aloittanut uuden Patruunakorttelin ensimmäisen rakennuksen rakennustyöt.
Kauppakatu 2 -osoitteessa sijaitseva p-alue tuo kaivattua helpotusta Seinäjoen ihan ydinkeskustan pysäköintiin Keskustorin pysäköintilaitoksen rakennustyömaan myötä pois jääneiden autopaikkojen korvaavana. Pysäköintialueen myötä saadaan lisäkapasiteettia vilkkaasti pysäköidylle Kauppakadulle, mutta se palvelee mainiosti myös esimerkiksi liityntäpysäköintinä junalla matkustaville tai läheisten kolmen hotellin (Hotelli-ravintola Alma, Cumulus ja Original Sokos Hotel Lakeus) asiakkaita.
Pysäköintialue on tilapäinen, mutta käytössä vähintään muutaman vuoden, aina kunnes rakennusliike SSR Pohjanmaan Patruunakorttelin rakennustyöt etenevät korttelin Kauppakadun päätyyn.
Alueella pysäköinti on maksullista arkisin klo 9-18 ja lauantaisin klo 9-15. Iltaisin ja pyhisin pysäköinti on maksutonta. Alueella sijaitsee lippuautomaatti.
Tervetuloa pysäköimään!
Lisätietoja: Seipark Asiakaspalvelu: 040 864 3086, asiakaspalvelu@seipark.fi
|
|
|
04.07.2017 |
Seiparkin lippuautomaatteihin lähimaksuominaisuus! |
Pysäköinnin maksaminen Seinäjoen ydinkeskusssa Seiparkin alueilla helpottuu entisestään! Pysäköinnin lippuautomaattien päivityksen yhteydessä automaatteihin on lisätty lähimaksumahdollisuus! Uudet päivitetyt lippuautomaatit ovat muutoinkin käyttömukavuudeltaan aivan uudella tasolla. Laitteiden iso värinäyttö ohjaa ... Näytä »Pysäköinnin maksaminen Seinäjoen ydinkeskusssa Seiparkin alueilla helpottuu entisestään! Pysäköinnin lippuautomaattien päivityksen yhteydessä automaatteihin on lisätty lähimaksumahdollisuus!
Uudet päivitetyt lippuautomaatit ovat muutoinkin käyttömukavuudeltaan aivan uudella tasolla. Laitteiden iso värinäyttö ohjaa selkeästi asiakkaan maksutapahtumaa ja pysäköintilipukkeet tulostuvat aiempaa nopeammin.
Maksun voi lähimaksusta huolimatta jatkossakin suorittaa kolikoilla, perinteisesti sirukortilla tai koko ajan suositummaksi maksutavaksi nousevalla mobiilimaksulla. Lue lisää maksuvaihtoehdoista: www.seipark.fi/kadunvarsipysakointi
Lisätietoja: Seipark Asiakaspalvelu 040 864 3086, asiakaspalvelu@seipark.fi |
|
|
23.11.2016 |
Viisi vinkkiä Keskustorin rakennustyömaan lähistöllä kulkemiseen |
Rakennustöillä on väistämättä vaikutusta arjen toimintaan, mutta muutaman perussäännön muistamalla kulkeminen helpottuu. Näiden viiden ohjeen avulla keskustassa liikkuminen onnistuu helpommin työmaista huolimatta. 1. Jalankulku ja pyöräily: Matti Visannin kuja ... Näytä »Rakennustöillä on väistämättä vaikutusta arjen toimintaan, mutta muutaman perussäännön muistamalla kulkeminen helpottuu. Näiden viiden ohjeen avulla keskustassa liikkuminen onnistuu helpommin työmaista huolimatta.
1. Jalankulku ja pyöräily: Matti Visannin kuja
Jalankulkijoille sekä pyöräilijöille Matti Visannin kuja on paras reitti etelä-pohjoissuunnassa liikkumiseen. Myös autoilijat voivat pysäköidä autonsa esimerkiksi Torikadulle, Kauppakadulle tai Puskantielle, joilta pääsee helposti liikkumaan nykyistä kävelykatuamme pitkin.
2. Jalankulku: Liiku kiinteistöjen läpi
Päiväsaikaan pääsee näppärästi liikkumaan kiinteistöjen lävitse. Esimerkiksi Torikadulta pääsee Lehtisen kauppakeskukseen, kun kulkee Cumuluksen läpi kulkevaa yhdyskäytävää Epstorille. Epstorin kautta voi kulkea Nordean takaa Mega-Keskukseen, jonka jälkeen ollaankin jo Puskantiellä. Samalla voi pysähtyä ostoksille tai kahville Epstorille tai Mega-Keskukseen.
3. Pysäköinti: pysäköintitalot ja -alueet
Hyödynnä pysäköintitaloja ja -alueita. Usein sekä Epstorin että Torikeskuksen pysäköintitaloissa on tilaa ja auton saa talvipakkasilta suojaan. Myös Äspeeärrän talon takapihan pysäköintialueella Torikadulla on paikkoja, josta pääsee esimerkiksi Epstorille Cumuluksen yhdyskäytävää pitkin. Lisäksi Mega-Keskuksen yhteydessä on pysäköintitilaa, jossa voi käydä samalla esimerkiksi ruokakaupassa.
Vaikka Keskustorin ympäristön rakennustöiden myötä käytöstä poistui noin 80 autopaikkaa, on edellä kuvatuilla alueilla yleensä käyttämätöntä parkkitilaa moninkertaisesti enemmän.
4. Pysäköinti: asiakkaat ensin
Monilla keskustassa työskentelevillä on pysäköintioikeudet keskustassa pysäköimiseen. Keskustan yrittäjiltä tulleen palautteen mukaan monilla kaduilla oli jo ennen rakennustöitä pulaa asiakaspaikoista, sillä paikat ovat pysäköintioikeuksien omaavien käytössä. Suosittelemme, että liikkeissä työskentelevät jättäisivät ajoneuvonsa hieman sivummalle keskustaan ja liikkeiden edustojen paikat jätettäisiin asiakkaille.
5. Autolla liikkuminen
Kun muistaa, että Kalevankatu on tällä hetkellä katu, jossa on poikkeusjärjestelyjä niin pärjää hyvin. Asemalta päin tullessa pääsee Maamiehenkatua Kauppakadulle, joka on käytössä normaalisti. Toisessa päässä Kalevankatu on muutettu kaksisuuntaiseksi Porvarinkadulta asti ja ennen rakennustyömaita on kääntöympyrä autoille. Keskuskatu on liikenteelle avoinna ensimmäisen rakennusvaiheen ajan.
Pidetään mielessä myös, että rakennustyöt etenevät vauhdilla ja vaiheittain eteenpäin. Esimerkiksi Keskustorin pysäköintilaitosta rakennetaan kolmessa vaiheessa kohti Puskantietä ja vaiheiden edetessä etenkin jalankulkuyhteyksiä pyritään luomaan pääosin rakennetuilla kohdilla paremmaksi jo kevään aikana. |
|
|
28.10.2016 |
Keskustorin pysäköintilaitoksen rakennustyöt alkavat maanantaina 31.10. |
Järjestyksessään toinen kuukausittainen avoin yleisötilaisuus järjestettiin Apila-kirjaston Jaaksi-salissa keskiviikkona 26.10. Tilaisuuteen osallistui toistakymmentä aiheesta kiinnostunutta. Keskustorin pysäköintilaitoksen rakennustyöt alkavat maanantaina 31.10.2016. Tilaisuudessa esiteltiin rakennustöiden ensi vaiheita ja esiteltiin rakennusaluetta rajaavia ... Näytä »Järjestyksessään toinen kuukausittainen avoin yleisötilaisuus järjestettiin Apila-kirjaston Jaaksi-salissa keskiviikkona 26.10. Tilaisuuteen osallistui toistakymmentä aiheesta kiinnostunutta. Keskustorin pysäköintilaitoksen rakennustyöt alkavat maanantaina 31.10.2016. Tilaisuudessa esiteltiin rakennustöiden ensi vaiheita ja esiteltiin rakennusaluetta rajaavia työmaa-aitoja, jotka visuaaliselta ilmeeltään poikkeavat merkittävästi totutusta.
Maanalaisen pysäköintilaitoksen rakennustyöt alkavat 31.10. Torstaina 27.10. Keskustori 3 pysäköintialue otetaan työmaan varastokäyttöön. Maanantaiaamuna 31.10. työmaa-alue suljetaan, jonka seurauksena Kalevankadun ja Koulukadun ajoneuvoliikenne katkaistaan rakennusalueelta. Jalankulkuyhteys Koulukadulta Kalevankadulle on käytettävissä tilapäisiä poikkeuksia lukuun ottamatta. Katujen sulkemistyö aloitetaan jo sunnuntai-iltana 30.10. Keskuskatu säilyy liikenteelle avoimena. Katso kulkuyhteydet kartalta.
—Sekä Seiparkille että Lemminkäinen Infralle on tärkeää, että rakennustyömaan ympäristö pidetään mahdollisimman siistinä, joten miksei se samalla voisi olla myös paikka kauniille taiteelle joka ilostuttaa kaupunkilaisia. Työmaan ei tarvitse aina näyttää pelkästään työmaalta, toteaa Seipark Oy:n toimitusjohtaja Mika Mäntykoski.
Aitataidetta on ollut toteuttamassa Multicoloured Dreams katutaidekollektiivi, jonka tavoitteena on tuoda suomalaiseen katukuvaan lisää taidetta ja kulttuuria. Kuvien avulla pyritään kertomaan, mitä aikanaan työmaa-aitojen takaa paljastuu. Lisäksi aidoissa on nähtävillä perustietoa työmaasta, aikataulusta ja toteutuksen vaiheista. Työmaa-aitojen kuvitus löytyy myös meidanseinajoki.fi-sivustolta.
Aitojen somistus on toteutettu yhteistyössä Taideyliopiston, Seinäjoen Taidehallin, katutaideryhmä Multicolored Dreamsin sekä EPKK Oy:n kanssa.
Paikalle saapunutta yleisöä kiinnosti kulkuyhteydet ja tiedottaminen
Yleisön kysymyksiin olivat vastaamassa Mäntykosken lisäksi Lemminkäinen Infra Oy:n työpäällikkö Janne Salmenoja. Tilaisuudessa muun muassa nämä kysymykset herättivät keskustelua:
Kuinka ikäihmiset tai liikuntarajoitteiset pääsevät Koulukadun ja Kalevankadun risteyksessä sijaitsevaan Instrumentarium myymälään ilman kuljetusta, jos katu on suljettu?
Koulukatu etelän suunnasta on käytettävissä ajoneuvojen kulkiessa alueen kiinteistöihin eli käytännössä taksit pystyvät kuljettamaan asiakkaat ovelle asti.
Milloin rakentamisesta aiheutuu eniten melua tai tärinää rakenteisiin?
Työmaan alkuvaiheissa. Äänekkäin aika on todennäköisesti loka-marraskuussa, jolloin lyödään työmaan tukiseinät paikalleen. Tämä työ kestää noin kaksi viikkoa. Rakennustöiden siirtyessä suoritettavaksi torin alle ovat meluhaitat vähäisiä.
Kuinka hankkeesta tiedotetaan maakuntaan ja kaupunkiin vierailulle tuleville henkilöille?
Hankkeesta ja töiden etenemisestä tiedotetaan medioille ahkerasti ja toivotaan niiden tarttuvan maakunnan väkeä kiinnostavaan aiheeseen. Hanketta on hyvä seurata www.meidanseinajoki.fi sivustolta, joka välittää ajankohtaista tietoa hankkeen edistymisestä. Sivustosta on hyvä itse kunkin levittää tietoa eteenpäin. Sivustoa myös markkinoidaan kanavia pitkin, joiden toivotaan saavuttavan koko maakunnan väen.
Mikä on alueella sijaitsevien vanhojen puutalojen kohtalo?
Pollarin talo Kalevankadulla on jäämässä paikoilleen ja Koulukadun pohjoispäässä sijaitsevasta rakennuksesta on käyty hyvässä yhteisymmärryksessä neuvotteluja sen omistajien, kaupungin ja Seiparkin kesken. Neuvottelut ovat vielä kesken, joten talot ovat toistaiseksi jäämässä paikoilleen.
Kuinka hoidetaan noin 3000 kuorma-auton lähes säännöllinen liikenne työmaan maa-aineksen lastauspaikalta purkupaikalle?
Työmaan liikenne järjestetään Keskustorilta pohjoiseen Koulukatua pitkin, josta on hyvä yhteys eteenpäin kantatie 67:lle.
Minne maa-aines kuljetetaan ja onko se puhdasta?
Kaupunki on osoittanut läjitysalueeksi Lellunnevan. Seipark Oyn saamien tutkimustulosten mukaan poistettava maa-aines on sellaista, että se voidaan kuljettaa osoitetulle maankaatopaikalle.
Kuinka syvällä on kalliopohja keskustassa?
Pohjatutkimukset ovat osoittaneet, että kova maa-aines on noin 9-11 metrin syvyydessä. Yleisö arveli kalliota löytyvän vasta paljon syvemmältä. Naapuri rakennustyömailla ei ole ylletty kallioon asti, mutta Keskustorin pysäköintilaitoksen kaivanto tulee olemaan syvempi.
Kuinka liikenne järjestellään rakentamisen jälkeen?
Kaupungin virkamiehet työstävät parhaillaan alueen katusuunnitelmaa ja tulevia linjauksia kävelypainotteisuuden ja ajoneuvoille varattujen katujen suhteen. Yritetään saada kaupunki kertomaan näistä järjestelyistä seuraaviin avoimiin yleisötilaisuuksiin.
Osallistaako kaupunki yrityksiä ja kiinteistönomistajia katusuunnitteluun?
Tähän asti muun muassa Keskustorin kannen suunnitteluun on osallistettu kaupunkilaisia, yrityksiä ja kiinteistönomistajia. Jos tämä linjaus jatkuu, varmasti myös katusuunnittelmaa on mahdollisuus kommentoida ja siihen vaikuttaa. |
|
|
28.09.2016 |
Meidanseinajoki.fi -sivusto avattu - Ajantasaisin tieto Keskustorin rakentamisen etenemisestä |
Pysäköintilaitoksen rakentamisen sekä koko Keskustorin kehittämisen yhteinen viestintäkanava löytyy osoitteesta www.meidanseinajoki.fi. Sivustolla on ajantasaista tietoa eri liikennejärjestelyistä ja hankkeiden vaiheista. Pääpaino on maanalaisen pysäköintilaitoksen rakentamisessa. Sivusto on rakennettu helpottamaan ... Näytä »
Pysäköintilaitoksen rakentamisen sekä koko Keskustorin kehittämisen yhteinen viestintäkanava löytyy osoitteesta www.meidanseinajoki.fi. Sivustolla on ajantasaista tietoa eri liikennejärjestelyistä ja hankkeiden vaiheista. Pääpaino on maanalaisen pysäköintilaitoksen rakentamisessa. Sivusto on rakennettu helpottamaan kaupunkilaisten elämistä ja asioimista keskustassa rakennustöiden keskellä. Myös medialle sivusto tarjoaa ajantasaisimman tiedon lisäksi kuvapankin ja yhteystietoja.
Sivuston lisäksi seinäjokelaiset pidetään hankkeesta tietoisina kuukausittain järjestettävissä yleisötilaisuuksissa, jossa heillä on mahdollisuus keskustella ja kysellä hankkeesta. Tänään tiistaina 27.9. järjestetään ensimmäinen tilaisuus Apila-kirjaston Jaaksi-salissa. Tilaisuuksissa kerrotaan pysäköintilaitoksen aikatauluista ja rakennustöistä. Myös media on tervetullut tilaisuuksiin. Yleisötilaisuus järjestetään joka kuukauden viimeinen keskiviikko. |
|
|
27.09.2016 |
Lemminkäisestä pysäköintilaitoksen urakoitsija |
Lemminkäinen Infra Oy on valittu Keskustorin pysäköintilaitoksen urakoitsijaksi. Neljästä tarjouksesta valikoitunut Lemminkäinen uskoo kattavaan tiedottamiseen ja saumattomaan yhteistyöhön hankkeen aikana. Lemminkäinen on infrarakentamisen ja talonrakentamisen osaaja Pohjois-Euroopassa ja yksi ... Näytä »Lemminkäinen Infra Oy on valittu Keskustorin pysäköintilaitoksen urakoitsijaksi. Neljästä tarjouksesta valikoitunut Lemminkäinen uskoo kattavaan tiedottamiseen ja saumattomaan yhteistyöhön hankkeen aikana.
Lemminkäinen on infrarakentamisen ja talonrakentamisen osaaja Pohjois-Euroopassa ja yksi markkina-alueensa suurimmista päällystäjistä. Yritys on ollut rakentamassa muun muassa Rantatunnelia ja P-Hämpin pysäköintilaitosta Tampereella. Kuluneen vuoden aikana Infraprojektien Maa- ja betonirakentamisen yksikkö on laajentanut toimintaansa myös Seinäjoelle, jossa tällä hetkellä on käynnissä Itikan kevyen liikenteen silta sekä nyt alkava Keskustorin pysäköintilaitos. — Urakoitsijan puolesta pysäköintilaitos on hyvin alkuvaiheessa, mutta yhteistyö hankkeen osapuolten kanssa on lähtenyt hyvin käyntiin. Kaikesta näkee, että Keskustorin pysäköintilaitos on koko kaupungille erityisen tärkeä hanke ja olemme ylpeydellä mukana toteuttamassa tätä hanketta, työpäällikkö Janne Salmenoja toteaa. Kun rakennetaan kaupungin ydinkeskustaa, tulee erityistä huomiota kiinnittää ajantasaiseen ja kattavaan tiedottamiseen sekä turvalliseen liikkumiseen työmaan lähialueella. Työmaan vaiheistus on suunniteltu siten, että rakentamisesta olisi mahdollisimman vähän haittaa keskustassa toimiville yrityksille, asukkaille ja keskustan käyttäjille. — Merkittävin asia kaikessa rakentamisessa on hankkeen eri osapuolien välinen saumaton yhteistyö. Avoin ja ajantasainen viestintä helpottaa parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen pääsyä. On hienoa huomata, että tässä projektissa siihen on satsattu erityisen paljon, Salmenoja painottaa. |
|
|
26.09.2016 |
Kaupunginvaltuustolta vihreää valoa hankkeelle |
Kaupunginvaltuusto on hyväksynyt 26.9. pidetyssä kokouksessa Seipark Oy:n hakeman lainan omavelkaisen takauksen ja tehnyt vapaaehtoisen sijoituksen maanalaiselle pysäköintilaitokselle. Valtuusto myönsi Seipark Oy:lle 2,2 miljoonan euron pääomasijoituksen ja hyväksyi samalla ... Näytä »Kaupunginvaltuusto on hyväksynyt 26.9. pidetyssä kokouksessa Seipark Oy:n hakeman lainan omavelkaisen takauksen ja tehnyt vapaaehtoisen sijoituksen maanalaiselle pysäköintilaitokselle.
Valtuusto myönsi Seipark Oy:lle 2,2 miljoonan euron pääomasijoituksen ja hyväksyi samalla 11,8 miljoonan euron omavelkaisen lainatakauksen Keskustorille rakennettavalle maanalaiselle pysäköintilaitokselle. Päätökset olivat edellytyksinä hankkeen käynnistymiselle ja toteutumiselle.
Keskustorin alle rakennettavan pysäköintilaitoksen rakennustyöt alkavat marraskuussa 2016 ja valmistuvat joulukuussa 2017. Pysäköintilaitos on yksi Keskustorilla käynnistyvistä suurista hankkeista, joka samalla mahdollistaa korkeiden kerrostalojen rakentamisen ja torialueen kokonaisvaltaisen kehittämisen.
Rakennuttaja Seipark Oy on modernien ja helppojen pysäköintiratkaisujen toteuttaja. Yhtiö operoi kadunvarsipysäköinnin ohella pysäköintilaitoksia, joissa hyödynnetään uusinta teknologiaa sekä innovatiivisia pysäköinnin lisäpalveluja. |
|
|
25.09.2016 |
Seinäjoen ydinkeskusta uuden ajan kynnyksellä |
Seinäjoen kaupunki on koko 2000-luvun ajan kehittynyt hurjaa vauhtia. Asukasmäärän kasvu on ollut valtakunnan kärkivauhtia jo vuosia. Samalla kaupunkiin on rakentunut uusia asuinalueita ja kaupallisia keskittymiä kaupungin laitamille. Myös kaupungin ... Näytä »Seinäjoen kaupunki on koko 2000-luvun ajan kehittynyt hurjaa vauhtia. Asukasmäärän kasvu on ollut valtakunnan kärkivauhtia jo vuosia. Samalla kaupunkiin on rakentunut uusia asuinalueita ja kaupallisia keskittymiä kaupungin laitamille. Myös kaupungin peruspalveluiden tuottamiseen liittyvään infraan on investoitu merkittävästi. Kuitenkin yksi tärkeä palanen on jäänyt muun kehittämisen tahdista: ydinkeskusta. Visiota uudesta ydinkeskustasta on pitkään valmisteltu ja vihdoin palaset ovat loksahtaneet kohdalleen: ydinkeskustan kehittäminen on päässyt vauhtiin.
Laaja yhteistyö kaiken avaimena
Keskustorin laidalla on jo käynnistynyt kaksi yksityistä rakennushanketta. Rakennusliike Lujatalo ja SSR Pohjanmaa rakentavat torin pohjoislaitaan kaksi yhdeksänkerroksista kerrostaloa, joihin molempiin tulee sekä liiketilaa että asuntoja. SSR Pohjanmaan uuden rakennuksen alta purettiin vanha Kassatalo syyskuun aikana. Loka-marraskuussa on käynnistymässä Rakennusliike J. Rajalan toimesta ensin Oma Säästöpankin Talon purkutyöt ja sen jälkeen uuden, entistä uljaamman, myös yhdeksän kerroksisen, Oma Säästöpankin Talon rakentaminen. Marraskuun alussa aloitetaan Seiparkin Keskustorin maanalaisen pysäköintitalon rakentaminen, alkaen Kalevankadun suunnasta siirtyen vaiheittain kohti Koulukadun pohjoispäätä. Kaikista näistä rakennushankkeista ja niiden etenemisestä löydät tietoja näiltä sivuilta.
Mutta miten rakentamisen vyyhtiin päädyttiin? Aikanaan jo vuonna 2012 Oma Säästöpankin Talon omistajat pohtivat oman kiinteistönsä peruskorjausta. Samassa yhteydessä he päättivät tutkia oman kiinteistönsä laajentamismahdollisuutta ja esittivät kaupungille kaavamuutosta lisärakennusoikeuden saamiseksi kiinteistölleen. Tämän kaavamuutosehdotuksen myötä kaupunki käynnisti kaavoitusprosessin, jossa tutkittiin laajemmin Keskustorin alueen kiinteistöjen mahdollisia kehittämishaluja. Samoihin aikoihin Seinäjoen kaupunginvaltuusto oli nostanut kautensa strategian yhdeksi kärkiteemaksi Seinäjoen keskustan kehittämisen. Kiinteistönomistajilla oli tahtotila kehittää omia kiinteistöjään ja kaupungilla oli halu lisätä keskustan elinvoimaisuutta panostamalla katuympäristöön sekä viemällä sitä kävelypainotteiseen suuntaan.
Hankesuunnittelusta rakentamiseen edennyttä kaavoitusprosessia vietiin eteenpäin historiallisella tavalla yhdessä kaupungin, keskustan kiinteistönomistajien ja Seiparkin voimin. Vaikka kaavaa oltiin muuttamassa verrattain pienellä alueella, tarkasteltiin keskustan kaavoituksen suuntaviivoja paljon tuota aluetta laajemman ryhmän kesken. Mukana olivat kaupungin ja Seipark Oy:n lisäksi valtaosa Seinäjoen ydinkeskustan kiinteistönomistajista, rakennusliikkeistä sekä keskustassa toimivia yrittäjiä. Kaavoitusprosessin aikana luotiin yhdessä keskustan kehittämisen suuntaviivat ja piirrettiin ”iso kuva”, visio Seinäjoen ydinkeskusta vuonna 2030.
Kun sitten aikanaan syksyllä 2014 kaava tuli valtuuston käsittelyyn, vahvistettiin se ilman yhtäkään valitusta. Uskoakseni tämän taustalla oli tiivis yhteistyö kaupungin, kiinteistöomistajien ja Seiparkin kesken kaavan valmisteluvaiheessa. Oli myös ilo huomata, että kaavoitukseen liittyvän yhteistyön aikana käynnistettiin useammankin keskustan kiinteistön tai korttelin hankesuunnittelu.
Pinnan alla oli siis jo kuplinut. Keskustan kehittämisessä halusivat kaikki olla mukana ja se koettiin yhteiseksi asiaksi.
Yhteinen asia sen pitääkin olla. Pelkän katuympäristön tai maanalaisen pysäköintilaitoksen avulla keskustan elinvoimaisuus ei lisäänny. Elävöityminen syntyy ihmisistä ja yksinkertaisin keino saada ihmisiä keskustaan, on rakentaa sinne asuntoja. Ja jotta halutaan asua keskustassa, tulee siellä olla viihtyisä katuympäristö sekä houkuttelevat ostosmahdollisuudet hyvissä liiketiloissa. Tämän mahdollistamiseksi on autot vietävä koottuihin pysäköintiratkaisuihin, maan alle.
Haasteellinen rakentamisen aika
Niin positiivisia kuin keskustan rakennushankkeiden käynnistyminen ja katualueiden kehittyminen ovatkin, rakennustyön aika on meille kaikille haasteellinen. Seinäjoen keskustassa pitää pystyä rakentamisen ajan myös jatkamaan ”normaalia” elämää. On turvattava keskustan kauppiaiden ja kaupunkilaisten toimintaedellytykset rakennusaikana.
Tähän on kiinnitetty erityistä huomiota ja tullaan tekemään koko rakennusajan. Keskustorin pysäköintilaitoksen urakoitsijavalinnassa asetettiin suuri painoarvo urakoitsijoiden rakentamisen vaiheistussuunnitelmalle, jossa urakoitsijat esittivät oman ratkaisunsa vaikutukset esimerkiksi katujen käytettävissä olemiseen ja kulkuyhteyksien järjestämiseen Keskustorin ympäristön kiinteistöön. Tässä suhteessa pääurakoitsijaksi valittu Lemminkäinen Infra Oy erottui merkittävästi muista tarjoajista. Keskustorin pysäköintilaitosta rakennetaan yhteensä 14 kuukautta, marraskuusta 2016 joulukuuhun 2017 asti. Lemminkäinen Infran tarkoitus on, että tuona aikana vain yksi katu pysäköintilaitoksen rakentamisen takia kerrallaan suljettuna. |
|
|
18.03.2016 |
Rakennuttaja-/projekti-insinööri WANTED! |
|
|
|
14.12.2015 |
Asukkaat pääsevät vaikuttamaan Seinäjoen ydinkeskustan kehittämiseen |
Seinäjoen ydinkeskustan rakentuminen etenee ensi vuonna ison harppauksen, kun pysäköintitilojen rakentaminen alkaa Keskustorin alle. Siitä rakentamisen hyöky leviää kohti Kauppatoria, joka ympäristöineen tulee uudistumaan ja nivoutumaan tiiviimmin yhteen Keskustorin kanssa. ... Näytä »Seinäjoen ydinkeskustan rakentuminen etenee ensi vuonna ison harppauksen, kun pysäköintitilojen rakentaminen alkaa Keskustorin alle. Siitä rakentamisen hyöky leviää kohti Kauppatoria, joka ympäristöineen tulee uudistumaan ja nivoutumaan tiiviimmin yhteen Keskustorin kanssa. Alueita yhdistävä Koulukadun osuus tulee muuttumaan kävelypainotteiseksi kaduksi.
Miltä Keskustorilla, Koulukadulla ja Kauppatorilla tulee näyttämään? Mitä toimintaa ja palveluita alueelle halutaan? Mikä tekee keskustasta elävän ja viihtyisän, niin kesällä kuin talvella?
Kaikki kiinnostuneet pääsevät nyt ideoimaan ja esittämään ajatuksiaan alueen kehittämisestä.
- Julkistamme kyselyn, jolla toivomme paljon palautetta kehitystyöhön. Tässä vaiheessa vain mielikuvitus on rajana, asiantuntija Kirsi Mattila Into Seinäjoesta toteaa.
Suunnittelun keskiössä on määritellä alueen uudenlaisia toimintoja, esimerkiksi uudenlaista bisnestä. Tärkeää suunnittelussa ovat myös visuaaliset elementit, viihtyisyys, saavutettavuus ja toiminnallisuus.
Mattila vastaa projektista, jossa keskustaa kehitetään käyttäjälähtöisesti. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kaupunkisuunnittelua avataan asukkaille ja heidän mielipidettään käyttäjänä kuullaan. Verkossa tehtävä kysely ja siitä saatava palaute ovat Mattilan mukaan ensimmäinen osa käyttäjälähtöistä suunnittelua.
- Tämän jälkeen tulokset analysoidaan ja niitä käytetään sidosryhmille järjestettävien työpajojen pohjana. Työpajoihin tulee mukaan torikannen rakentamisesta vastaava arkkitehtitoimisto. Se tarjoilee ensimmäiset ehdotelmaluonnokset, joiden pohjalta jatketaan suunnittelua. Tavoitteena on, että kevään aikana syntyy alueen toteutussuunnitelma.
- Uskomme, että erilaisuus on rikkautta, joten toivon, että suunnitteluprosesseihin osallistuu hyvin erilaisia ihmisiä.
Keskustan kehittämisen mahdollistaa Seinäjoen kaupungin toteuttama kaavauudistus. Uudistuksen ansiosta rakennuskorkeus nousee, keskustaan saadaan uusia asuntoja ja uutta houkuttelevaa liiketilaa keskeisille paikoille. Maanalaisen pysäköinnin ansiosta katu, tori- ja puistoalueet tulevat ihmisten ja liike-elämän käyttöön autojen sijaan.
Kyselyn toteuttavat yhteistyössä Seinäjoen kaupunki ja Into Seinäjoki Oy.
Tästä kyselyyn
Yhteyshenkilöt:
Kirsi Mattila, asiantuntija, Into Seinäjoki Oy, puh. 0405305111, kirsi.mattila@intoseinajoki.fi
Martti Norja, vs. kaavoitusjohtaja, Seinäjoen kaupunki, puh. 040 774 8501, martti.norja@seinajoki.fi
Lisätietoja:
https://www.facebook.com/operaatiomeidanseinajoki/
http://www.seinajoki.fi/asuminenjaymparisto/kaupunkisuunnittelujakaavoitus/vaikutaydinkeskustankehittamiseen.html |
|
|